سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نیازمندی پیام سرا

معرفی بازیکنان برتر باشگاه استقلال

 

ده بازیکن مهم تاریخ باشگاه استقلال

1-    پژمان منتظری

این بازیکن متولد اهواز در سال 1362 است. در زمانی که تیم فوتبال فولاد خوزستان به لیگ آزادگان سقوط کرد از آنجا به تیم استقلال پیوست، وی در خط دفاعی یکی از مهره‌های کلیدی به شمار می‌رفت و توانست با استقلال به موفقیت‌های زیادی برسد. منتظری برای استقلال 300 بازی انجام داد و در میان بازیکنان رکورددار نفر چهارم محسوب می‌شود. ازجمله افتخارات وی 3 مورد قهرمانی در لیگ برتر و همین‌طور جام حذفی و 2 بار صعود با تیم ملی به جام جهانی سال 2018 و 2014 است.

2-    وحید طالب لو

این بازیکن اهل تهران و متولد سال 1361 است، از این نظر اسمش زبان زد است که پنالتی گیر قهاری است، در فصل 84-85 وی سه ضربه پنالتی را در طول بازی‌ها دفع کرد. همچنین در دربی فصل بعد با مهار پنالتی پرسپولیس بین هواداران بسیار محبوب شد. بعضی او را با عابد زاده مقایسه می‌کردند و اعتقاد داشتند وی عابد زاده دوم است. یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی استقلال در فصل 84-85 درخشش طالب لو بود. متأسفانه در سال‌های بعد افت زیادی کرد و نتوانست تیمش را مانند قبل پشتیبانی کند، در کل طالب لو برای استقلال 191 بازی انجام داد و 57 مورد این بازی‌ها را بدون دریافت گل و با کلین شیت به پایان رسانید. اخبار پرسپولیس را در سایت آبشار 24 دنبال کنید.

3-    جواد نکونام

وی رکورددار تعداد بازی در تیم ملی ایران است و 2 سال نیز در استقلال مشغول توپ زنی بود، وی که یکی از بهترین لژیونرهای ایران هم در اسپانیا بود فوتبال خود را از باشگاه پاس تهران شروع کرد و متولد سال 1359 در شهرری است. در حال حاضر او سرمربی فولاد خوزستان است. در فصل 91-92 به استقلال آمد و زیر نظر امیر قلعه نوعی مشغول به بازی شد و با این تیم به قهرمانی دست‌یافت.

4-    فرهاد مجیدی

این بازیکن یکی از بهترین گل زن‌های تاریخ استقلال به‌حساب می‌آید و یکی از مؤثرترین بازیکنان استقلال در تاریخ باشگاه بوده است. وی بعد از آرش برهانی بیشترین گل زده را برای استقلال در کارنامه خود دارد او دو قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی در جام حذفی را با استقلال در کارنامه خود دارد و در بازی‌های آسیایی هم به دلیل حضور در تیم الغرافه توانسته نمایشی خوب از خود به جای بگزارد و در کل 23 گل در این رقابت‌ها به تیم‌های مقابل زده است. اخبار استقلال را از دست ندهید.

 

5-    مجتبی جباری

جباری با انتقادهایش معروف است، همیشه خیلی صریح اشکالات را بیان می‌کند و برای مسائل مختلف راه‌حل ارائه می‌کند. کارشناسان ژاپنی یک‌بار به دلیل سبک بازی‌اش در تیم ملی مقابل ژاپن به او لقب زیدان آسیا را دادند. او متولد رباط‌کریم در سال 1362 است و از تیم راه‌آهن فوتبال خود را آغاز کرد. با حمایت‌های پدرش توانست بازیکن موفقی بشود و در سال 78 توانست وارد تیم جوانان استقلال شود. سبک بازی او فنی و بازی‌ساز بوده است و یک هافبک باارزش به‌حساب می‌آمد. افتخارات وی 3 دوره قهرمانی در جام حذفی و 3 دوره در لیگ برتر همراه با استقلال است.

 

6-     امیر قلعه نوعی

امیر قلعه نوعی ملقب به ژنرال است، متولد سال 42 در تهران است و بیشتر موفقیت خود را با مربی‌گری استقلال برای این تیم کسب کرده، اما در زمان بازی‌اش برای این تیم هم بازیکن مؤثری بوده است، قلعه نوعی بازی خود را با تیم راه‌آهن شروع کرد و با نمایش استعداد خود توانست توجه مربی تیم جوانان را به خود جلب کنید. وی در سال 67 به تیم استقلال ملحق شد و تا سال 76 برای این تیم بازی کرد. او 153 بازی را برای این تیم انجام داد و 41 گل به ثمر رساند. بعد از بازنشستگی از فوتبال هم توانست با استقلال 7 عنوان قهرمانی دیگر را نیز تجربه کند. افتخارات وی بسیار زیاد است و اگر بخواهیم تنها به استقلال بپردازیم باید به یک دوره قهرمانی جان باشگاه‌های آسیا با استقلال 4 دوره قهرمانی لیگ حذفی و 6 دوره هم در لیگ برتر در اخبار ورزشی است.

7-    حسن روشن

یکی از بهترین‌های دهه 50 که بی‌تردید گل‌های کم‌نظیرش در رقابت‌های ملی و باشگاهی از ماندگارترین لحظات تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌آید. وی متولد سال 33 در تهران است. روشن تنها بازیکنی است که در جام جهانی، جام ملت‌های آسیا، المپیک و همین‌طور بازی‌های آسیایی برای ایران گلزنی کرده است. او جوان‌ترین گل زن دربی با 17 سال سن بوده است و در سال 1351 با گلش باعث قهرمانی تیم استقلال یا تاج آن زمان شد. این مهاجم گل زن پس از چهار سال بازی در استقلال و درمجموع 12 سال بازی در سال 67 با پیراهن این تیم برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. حسن روشن یکی از افراد منتقد در مورد فوتبال است به شکلی که حتی اخیراً به دلیل انتقادات و بحث‌هایی که در مورد مربیان تیم‌های پایه استقلال داشته با شکایت برخی افراد به 74 ضربه شلاق متهم شده است.

8-    غلامحسین مظلومی

غلامحسین مظلومی مهاجمی فرصت‌طلب و کم‌نظیر در سطح آسیا بود که به نظر برخی او کامل‌ترین حمله وسط تاریخ فوتبال ایران است. وی متولد 1328 در منطقه تنگستان بوشهر است. شروع حرفه‌ای فوتبال مظلومی در سال 1344 و تیم تاج آبادان بود. در سال 1347 به تاج تهران پیوست، وی افتخارات زیادی با این تیم ازجمله قهرمانی آسیا در سال 1349 و مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا در سال 1350 را کسب نموده است. این گل زن قهار در سال 1350 و با زدن 5 گل عنوان آقای گلی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورد. مظلومی در این مدت در تیم تاج و سپس در تیم شهباز با به ثمر رساندن 65 گل در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های ایران و سه دوره کسب عنوان گل زن برتر لیگ تخت جمشید (دوره اول 15 گل دوره دوم 10 گل و دوره چهارم 19 گل) دارای یک رکورد است. او همچنین در سه دوره شرکت تاج در جام میلز با زدن 26 گل آقای گل مسابقات میلز بود. در سال 1356 پس از جدایی از شهباز به الوصل امارت پیوست و با درخشش او الوصل قهرمان جام حذفی امارت شد و مظلومی با زدن 9 گل بهترین گل زن مسابقات شد. مظلومی بعد از دوران بازیگری خود با کسب مدرک مربی‌گری به سرمربیگری تیم‌های مختلف پرداخت و از سال 1367 با سرمربیگری استقلال کار خود را شروع کرد. و تا سال 1389 به کار خود ادامه داد و یکی از موفق‌ترین مربیان لیگ برتر به‌حساب می‌آمد، متأسفانه وی در سال 1393 بعد از 2و سال درگیری با بیماری سرطان دیده از جهان فروبست.

 

9-    منصور پور حیدری

منصور پور حیدری ملقب به پدر استقلال است. وی متولد بهمن 1324 در تهران است. پورحیدری با افتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال است. احیای باشگاه استقلال بعد از انقلاب 57، که با تغییر نام باشگاه تاج به استقلال صورت گرفت، از خدمات او برای منحل نشدن باشگاه بود. ازاین رو او را پدر استقلال نامیده‌اند. دو قهرمانی استقلال در آسیا در کارنامه پورحیدری دیده می‌شود که یک‌بار در قامت بازیکن و یک‌بار در کسوت سرمربی به آن‌ها دست‌یافت.پورحیدری علاوه بر بازیکنی و سرمربیگری، به‌عنوان مدیر فنی و سرپرست باشگاه استقلال نیز فعالیت کرده بود. او در دوره‌ای سرمربی تیم ملی ایران نیز بود و با آن تیم در سال 1998 قهرمان بازی‌های آسیایی بانکوک شد. شروع فوتبال حرفه‌ای این مدافع از باشگاه دارایی در سال 1341 است. او سه سال در تیم جوانان دارایی بازی کرد و در سال 1344 به تیم تاج پیوست. او ده سال در باشگاه تاج بازی کرد و عناوین و افتخارات داخلی و آسیایی متعددی کسب کرد. مرحوم پورحیدری پس از آن و در سال 54 راهی باشگاه دارایی شد و دو سال در این تیم توپ زد و در سال 56 و با پیراهن دارایی از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد. پورحیدری در سال 1395 و بعد از یک سال مبارزه با سرطان حنجره درگذشت وی تا آخرین لحظات به‌عنوان سرپرست تیم استقلال را همراهی می‌کرد

10- ناصر حجازی

ناصر حجازی از به نام‌ترین بازیکنان و مربیان و پیشکسوتان استقلال بوده است و در دهه 50 نیز دروازه‌بان فیکس تیم ملی به‌حساب می‌آمد او را به‌عنوان دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده‌اند. حجازی 2 قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، 1 قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه دارد. بعد از دوران بازیگری‌اش هم حجازی در دوران مربی‌گری تیم استقلال تهران را به نایب‌قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگ آزادگان رساند. ناصر حجازی در ابتدا فوتبال را به‌صورت تفریحی دنبال می‌کرده است و رشته اصلی‌اش بسکتبال بوده است و حتی در انتخابی تیم ملی جوانان بسکتبال نیز برگزیده‌شده بود. اولین دوره مربیگری ناصر حجازی سال 1361 بود که در آن زمان به‌عنوان بازیکن-مربی فعالیت می‌کرد و استقلال را نایب‌قهرمان آن سال کرد و همچنین پرسپولیس با مربیگری علی پروین را شکست داد. او بود که بازیکنانی مثل  علی دایی، رحمان رضایی، علی‌رضا اکبرپور و علی‌اکبر استاداسدی را به فوتبال ایران معرفی کرد و فعالیت‌هایش قطعاً تأثیر بسیار زیادی بر فوتبال امروز گذاشت وی در سال 1384 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد ولی شورای نگهبان صلاحیت وی را رد کرد صحبت‌های سیاسی و انتقادات او از مسائل مختلف باعث محبوبیت بیشترش شد. او در سال 1390 و سی‌ام اردیبهشت‌ماه بعد از مدت‌ها درگیری با سرطان ریه دار فانی را وداع گفت. در سال 1394 مستندی با صدای بازیگران مشهور سینمای ایران مانند شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی و ... به نام «من حجازی هستم» در مورد او ساخته شد.